13 feb Alessi Tea & Coffee towers 2000, Officina Alessi, 2000
Leírás
Az Alessandro Mendini kezdeményezte Tea & Coffee Piazza a nyolcvanas évek elején a posztmodern építészet és design nagy összegzése volt. Mendini 1979-es ötlete szerint az Alessi cég a világ meghatározó építészeit klasszikus ipari formatervezői feladatra kérte fel: kávés és teás készletek tervezésére ezüstből. Az 1983-ban a milánói San Carpoforo templomban Hans Hollein rendezésében kiállított tárgyak – többek között Robert Venturi, Charles Jencks, Aldo Rossi, Paolo Portoghesi, Alessandro Mendini, Michael Graves, Oscar Tusquets, Richard Meier és Hans Hollein munkái – egytől-egyig a kor építészeti szemléletének esszenciájaként állnak előttünk ma is. Az első kiállítás sikerén felbuzdulva Roberto Alessi és Mendini húsz évvel később megismételték a bravúrt, s ismét felkérték a kor meghatározó építészeit, hogy tervezzenek tárgyakat az Alessi számára. A 2002-es biennálén még csak “work in progress” bemutatkozó Tea & Coffee Towers 2003-ban, a Milánói Triennálén debütált. Számtalan metamorfózison esett át az építészet az 1983-as és a 2003-as kiállítás között!
A Vito Acconci, Will Alsop, Shigeru Ban, Gary Chang, David Chipperfield, Denton Corker Marshall, Ekler Dezső, Massimiliano Fuksas és Doriana O. Mandrelli, a Future Systems, Zaha Hadid, Tom Kovac, Toyo Ito, Greg Lynn, Juan Navarro Baldeweg, a Morphosis, az MVRDV, Kazuyo Sejima és Ryue Nishizawa, Ben van Berkel és Caroline Bos, Jean Nouvel, Dominique Perrault és Mendini szereplésével újra megvalósított projekt épp ezt a változást volt hivatott bemutatni. […]
Szentpéteri Márton
www.octogon.hu/index.php?pa=index&sess=&lan=0&kat=106&cik=4709
A négy edény emberi karaktere ragadott meg először: a kávékiöntő általában férfias, a teáskanna nőies jellegű, a tejes kiöntő leány-természetű, a cukortartó pedig fiús szokott lenni. A másik rejtvény az volt, hogy vajon létrehozható-e a négy tárgy összeilleszthető módon, ahogy a természetben is egy-egy tárgy formája mindig a nagyobb egész részeként határozódik meg. Például egy kő vagy szikla formáját a környezete és a története alakítja. Lehet, hogy a használati tárgyaink tervezése, amely ma a tiszta (absztrakt) geometriai formákon alapul, éppoly téves, mint az emberi individualitáson alapuló nézeteink. Úgy gondoljuk, mintha mindentől és mindenkitől függetlenül léteznénk, miközben sorsunk és személyiségünk valójában elődeink és a velünk élők arcát viseli, a szüleink és gyermekeink bélyegét. A tervezett készlet elemei egy család tagjai, akiknek a személyisége a többiek nyomait hordozza.
Az ezüstkészlet adatai:
http://www.alessi.com/en/3/1621/silver-objects/tea-coffee-towers-tea-and-coffee-service
Kritika
Tea & coffee towers, szerkesztette: Alessandro Mendini, Electa, Milano, 2003. p. 15http://www.alessi.com/en/3/1621/silver-objects/tea-coffee-towers-tea-and-coffee-serviceSzavai szerint egy családnak adott formát ebben a készletben a Makovecz Imre szellemi köréből induló és mára az egyik legeredetibb építésszé ért magyar tervező: a kávéskanna férfi, a teás női karaktert mutat, a tejkiöntő kislány-, a cukortartó fiújegyeket visel. Szellemes attribútumaiknak köszönhetően mindenfajta sematizálás nélkül. S minthogy – eltérő szerepük folytán – a darabok egymásra utaltak, úgy alkotnak rafinált együttest, hogy – mivel ki nagyobb, ki kisebb, az egyik szögletes, a másik kerekded – minden nézetből más-más az összkép.Vadas József: Gulliverek az óriások között, Az Alessi „Tea & Coffee Towers” pályázatáról, Átrium 2003/3., pp. 74-79.
Sorry, the comment form is closed at this time.