— Ekler Építész Kft.

FELSZABADULÁSI EMLÉKMŰ ÚJRAÉLESZTÉSE 2023 SZOMBATHELY

FELSZABADULÁSI EMLÉKMŰ ÚJRAÉLESZTÉSE 2023 SZOMBATHELY


Heckenast János 1968-ban tervezett felszabadulási emlékművét feltehetően Le Corbusier Notre-Dame kápolnája inspirálhatta. A fiatal szombathelyi építész lelkes Le Corbusier imádó volt, ezt tanúsítja az általa tervezett szombathelyi Vérellátó irodaház vegytiszta Le Corbusiert követő épülete is, amiért fiatalon Ybl díjat kapott. És talán a szintén Corbusier rajongó Zalotay Elemér, mint szombathelyi versenytársa jelenléte és briliáns kámoni csillagvizsgálója is hathatott rá az emlékmű tervezésekor. A ronchampi kápolna ikertornyai és a szombathelyi emlékmű tagadhatatlanul hasonlóak. A két egymásnak hátat fordító beton „zászló” parabolikus alaprajza és henger-palástja, meg az elhelyezésük és tájolásuk is jól felismerhetően a Ronchampban épült kápolna két északi tornyának helyzetére és alakjára utal. Egyértelműnek tűnik számomra az is, hogy a gyönyörűen formált beton palástok nem zászlók metaforái, mint ahogy általában gondoljuk. Hogyan is lenghetne például két zászló egymás mellett kétfelé? Ahhoz valami tornádó kellene. Feltűnő viszont, amit talán nem vettünk még észre, hogy a hatalmas betonzászlók egyike, a magasabbik kelet felé „leng”, ezen díszelgett a méretes vörös csillag anno, s talán a Szovjetuniót jelképezte. A másik zászló, a kisebb, talán Magyarországot képviseli és egyértelműen nyugatra leng. Oda vágyódik talán, legalábbis oda tartozónak mutatja magát.

Heckenast koncepciója nemcsak szellemi és művészi értelemben volt bátor tett, hanem – megkockáztatom – politikai vonatkozásban is. Betonpalástjaival egy világhírű francia katolikus templomot idézett meg a Magyarországot megszállók hatalmát reprezentáló emlékmű elvont formájával. Zászlónak hihettük a ronchampi Magasságos Miasszonyunk templom északi kápolnáinak falait azáltal, hogy absztrakt szoborrá nagyította őket. Majdnem kétszer akkora méretűre, mint az eredetik. Igazi művészi bravúr ez. Az ellentétes irányba orientálódó, kelet és nyugat felé tájolt corbusier-i kápolnapár itt, Szombathelyen ellentétes az égtájak felé lengő monumentális szoborzászlókként manifesztálódnak. Megjegyzem, a ronchampi kápolnák szentélyei egymás felé fordulnak, a beton zászlók dinamikája viszont ellentétes irányú. Nagyvonalú és felettébb talányos művészi koncepció. Bravo János!

Mostani javaslatunk lényege, hogy Heckenast művét kiegészítve felidézzük az eredeti mintát, vagyis a francia templomot, amiből a szombathelyi építész kiindult. A tervezett kiegészítéseinkkel hasonló módon hagynánk nyomot itt a dombon, mint ahogy a Karoling kori vár alapfalai a Szombathelyi Székesegyház tövében. Mindkét emlékmű a Nyugat-Európából érkező keresztény impulzust jelképezné Szent Márton pogány szülővárosában. Lényegében a Heckenast által az emlékműbe rejtett szakrális tartalom (kápolnák) nyilvánvalóvá tételére gondolunk, vagyis az emlékmű, mint templomrész újra-szentelésére. A háborútól való megszabadulás emlékhelyét (mai emlékmű) egyben a kommunizmus áldozatainak emlékét is idéző templomheggyé avathatnánk.

Az emlékmű köré kertészeti eszközökkel képzetes zöld templomromot építenénk. Pontosan a ronchampi Notre Dame templom jellegzetes falainak a betonzászlók léptékéig felnagyított mását formálnánk meg nyírott sövényből és futtatott örökzöldekből. Az építendő zöld templomrom déli tornyának aljában a ronchampi déli torony pontos méreteit idéző kis szabadtéri kápolna jönne létre, melynek váza egyben kilátótoronyként is szolgálhat. A kis lugas-kápolna a hely névadójának, Boldog Brenner Jánosnak az emlékét őrizhetné. A francia templom terét és körítő falait felnagyítva idéző nyírott sövényfalak bekerített rendezvényteret alkotnak, amely szabadtéri színházként szolgálhat majd, meg persze pihenő és találkozóhelyként is. A keleti oldalon a növénnyel futtatott Le Corbusier féle, bár nagyított szószék-szerkezet kiváló szónoki emelvényként szolgálhat majd Szombathely polgárainak.

Tervező: Ekler Dezső

Építész: Győri Balázs

Tags:
,
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.